PISA-2012: чи зможе Росія піднятися на новий рівень?


PISA-2012: чи зможе Україна піднятися на новий рівень?

З останнім дзвоником для російських школярів закінчилося їх тестування за міжнародним стандартом PISA. Очікують його результати експерти з неунімающейся тривогою – адже з кожним роком Україна за результатами виявляється на все більш низькому рівні, ніж до цього. Всього в PISA беруть участь 42 регіону РФ. І результати PISA – головний індикатор якості освіти будь-якої країни. Так, в 2000 році Україна була на 27 місці, 2003 – на 32-му, в 2006 – на 37-му, а в 2009-му опинилася на 41-му. Причому таке місце зовсім не дивує ні вчителів, ні батьків школярів. Про те, що якість російської освіти давно залишає бажати кращого, кажуть без угаву і ЗМІ, і в Міністерства освіти та науки. А в цей час і газети, і інтернет-сайти рясніють оголошеннями “шукаю репетитора з фізики та інших предметів”. Адже і учні, і їхні батьки добре знають, що тільки шляхом самоосвіти, індивідуальними заняттями з педагогами і особистою активністю можна домогтися результатів. А того, що дають кілька годинні щоденні уроки в звичайних школах, мало ні для здачі ЄДІ, ні для вступу до ВНЗ, ні навіть для вирішення логічних, приземлених завдань PISA.

Саме тестування PISA проводиться в трьох областях: читанні, природознавстві і математиці. Результат, який до цього часу показувала Україна, можна розцінити як нижче середнього. А підсумки тестування цього року будуть підведені тільки в грудні 2013 року, тому що всі відповіді перевіряються дуже скрупульозно. Цього року напрямком тестування PISA була математика, а в 2015 році буде – природознавство. Але експерти вже зараз роблять припущення, що ні з математики, ні з природознавства чекати від України високих результатів немає сенсу. Адже тільки в минулому році в чотирьох регіонах країни проводилися пробні тести PISA-2012, мета яких була – оцінити математичні знання 15-річних учнів. І виконали російські школярі тільки 30% від всіх завдань. Такі знання можна назвати самими базовими, другого рівня, коли перший – найнижчий, а шостий – самий високій.Хотя в той же час учні інших країн стабільно демонструють знання і третього, і четвертого рівня. Вся проблема в тому, що PISA визначає не знання учнів, а їх вміння застосовувати ці знання у вирішенні якихось завдань. А вітчизняна освіта повністю побудовано на тому, щоб знання передавалися учням в уже готовому вигляді. І світова практика вже давно довела, що такий метод – найменш ефективний. У західних країнах необхідні знання школярі здобувають емпіричним шляхом, дослідженням. Ось чому вони постійно займаються індивідуальними і груповими проекти. У той же час російські школярі перевантажені домашніми завданнями, проводять в школах немислиму кількість годин і страждають, на думку психологів, “вивченої безпорадністю” – коли діти просто втрачають здатність мислити і ставитися до навчання творчо. У нашій же країні єдиний спосіб дізнатися щось більше, ефективно застосовувати свої знання і розвиватися повноцінно – це заняття з репетитором по фізиці і хімії, математики та інших точних наук. Лише йдучи таким шляхом, у учня не тільки враховуються індивідуальні особливості до сприйняття інформації, але і відкриваються можливості до творчості і розвитку свого таланту в тій чи іншій сфері.

Ссылка на основную публикацию